ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH..

SELAMAT MELAYARI LAMAN BLOG INI SEMOGA MENDAPAT MANFAAT DARIPADANYA...

Tuesday, March 30, 2010

NOTA KUDER

MENINGKATKAN KEMAHIRAN BAHASA DI BILIK DARJAH
MUKA SURAT 242 (RUJUKAN BUKU KUDER)
 
1. Susun atur fizikal di dalam kelas seharusnya menggalakkan perbincangan


Contoh:

i. penggunaan meja trapezium (murid lebih selesa berbincang)
ii. mewujudkan stesen di dalam kelas

2. Guru seharusnya menyediakan peluang untuk murid berinteraksi dengan menggunakan bahasa yang dipelajari
  • Perbualan di dalam kelas lebih berfokus kepada isi pelajaran
  • Contoh :

               Aktiviti semasa cuti sekolah 
  1. memancing, berkelah, baca buku dll (murid bercerita)
  2. Komunikasi yang berlaku memenuhi objektif atau matlamat pembelajaran
  3. murid menulis cerita dan membacakannya di dalam kelas 

3. Guru perlu memberi peluang kepada murid untuk menggunakan bahasa bagi pelbagai tujuan dan kelompok sasaran (variasi bahasa)

Contoh:
Proses membuat keputusan penyelesaian masalah, perkongsian pengalaman dll.

4. Guru perlu memberikan tindakbalas atau perhatian semasa murid sedang berbincang atau memberikan pendapat
  • Guru selalu bertanya untuk mendapat respon daripada murid
  • Beri galakan untuk mendorong murid-murid bercakap

McComick (Kuder S.Jay) memberikan 5 cadangan
  1. Libatkan semua pihak sama ada ibu bapa, sukarelawan, rakan sebaya dll untuk latihan bahasa
  2. Rancang aktiviti latihan bahasa yang meliputi pelbagai konteks
  3. Pastikan aktiviti latihan bahasa dipraktikkan di sekolah
  4. Kumpulan bahan-bahan yang berkaitan(ABM)
  5. Beri penghargaan atau respon yang khusus

Meningkatkan Komunikasi Dalam Persekitaran Kelas Yang Khusus Prasekolah
  1. Bahasa dan komunikasi kanak-kanak berkembang ketika awal persekolahan atau prasekolah.
  2. Guru selalunya mengadakan banyak aktiviti yang melibatkan murid untuk berinteraksi

Contoh Aktiviti

i. Circle Time
  • kerusi muzik
  • kotak beracun

ii. Story time
  • pengajaran bertema
  • bilik darjah bertema

iii. Aktiviti Kumpulan
  • berkaitan dengan cerita. Contohnya : Main Peranan ( murid sendiri yang memainkan/melakonkan peranan sebagai watak-watak tertentu.

iv. Kaedah Stesen
  • murid bergerak mengikut stesen
  • stesen BM, BI, Manipulatif dll
  • ABM semua diletakkan dalam stesen

v. Makanan Bertema Mengikut Minggu
  • Contoh: Makanan barat, timur dll
  • bungkusan makanan tidak dibuang sebaliknya digunakan untuk bahan P&P

vi. Aktiviti Luar Bilik Darjah

vii. Closing circle/penutup
  • guru dan murid merumuskan isi pelajaran pada hari tersebut
  • Contoh: murid menceritakan semula pengalaman mereka pada hari itu.
  •  

PENDEKATAN INTERVENSI BERSTRUKTUR
(MUKA SURAT 111 & 235-237)

  1. Untuk mengajar bahasa dan komunikasi kepada pelajar yang mengalami kecacatan mental, pengajaran haruslah berkembang terutama untuk kanak-kanak yang mengalami kecacatan teruk
  2. Mendekati kelakuan kanak-kanak merupakan satu langkah yang agak baik untuk meningkatkan bahasa dan komunikasi. Kanak-kanak yang mengalami kecacatan termasuk kecacatan mental dan autisme, kita boleh mendekati kenak-kanak ini dengan memberi tindakbalas segera terhadap rangsangan yang ditunjukkan.
  3. Intervensi yang berkesan boleh wujud jika:
  • memfokuskan kepada kemahiran yang diperlukan oleh persekitaran kanak-kanak
  • menggunakan sesuatu dengan sebaik-baiknya dan memperkukuhkan keinginan tersebut
  • memilih tempat yang lebih kepada alam sekitar
  • bertolak ansur dengan kemahuan yang dipelajari dalam keadaan yang baru
  1. Terdapat kelemahan terutama bila sesuatu yang diajar tidak dapat dilakukan secara natural dan situasi sosial yang sebenar
  2. Pendekatan tingkah laku sangat berguna untuk melatih kemahiran asas yang spesifik . Contohnya, untuk membuat permintaan
  3. Oleh itu, guru harus memberi perhatian untuk melatih pelajar untuk mengaplikasikan apa yang dipelajari dalam kehidupan seharian mereka

Arahan Berstruktur :

i. menggunakan keadaan terkawal
ii. menggunakan percubaan yang berperingkat-peringkat
iii. mengikutn hierarki matlamat yang rigid
iv. menggunakan pengukuhan yang ditetapkan
v. menggalakkan respond yang betul

PENDEKATAN INTERVENSI NATURALISTIK


Pendekatan Naturalistik


pendekatan yang menekankan arahan bahasa dalam situasi natural atau semulajadi dengan menggunakan percubaan yang tidak tersusun berdasarkan kehendak kanak-kanak


Ciri-ciri Pendekatan Naturalistik

1. Penggunaan persekitaran semulajadi
2. Penggunaan aktiviti perbincangan
3. Penggunaan yang tidak tersusun(rawak)
4. Mengikut kehendak pelajar
5. Pengukuhan diberikan terhadap minat pelajar
6. Pengukuhan atau galakan diberikan semasa para pelajar berkomunikasi

 
Model Bahasa (Modeling)

  • Proses pembelajaran bahasa secara peniruan
  • Sela masa (time delay) -diberikan masa yang sesuai kepada kanak-kanak untuk mengekalkan interaksi

 
Pengajaran Tidak Langsung (Incidental Teaching)

1. Menyediakan suasana pembelajaran yang kondusif
2. Memilih sasaran bahasa yang selaras dengan tahap kemahiran, minat dan persekitaran
3. Menggalakkan usaha pelajar untuk mempelajari bahasa secara meluas
4. Menggalakkan pelajar berkomunikasi mengikut minat dalam sesuatu aktiviti 
 
MENINGKATKAN INTERVENSI BILIK DARJAH

1. Susunan fizikal kelas menggalakkan pelajar bercakap. Contohnya meja yang besar, pusat pembelajaran   Contoh:   a. susunan meja dalam bentuk kumpulan (4 orang)   b. wujudkan stesen-stesen mata pelajaran   c. Perbanyak sudut informasi mata pelajaran   2.Guru menyediakan peluang untuk pelajar-pelajar berinteraksi dan menggunakan bahasa sebagaimana yang mereka telah pelajari   Contohnya, pelajar membaca buku cerita tentang memancing   a.Dalam bentuk kumpulan setiap pelajar diberi peluang untuk menceritakan pengalaman yang menyeronokkan dan tidak dapat dilupakan.   b.Setiap pelajar diberi peluang menceritakan aktivit-aktiviti mereka semasa bercuti di hadapan rakan-rakan dalam kelas.    3. Guru menyediakan peluang kepada pelajar-pelajar untuk menggunakan bahasa bagi pelbagai tujuan dna pelbagai audien Contohnya, 
  • Guru menyediakan peluang untuk pelajar-pelajar bercakap dalam kalangan mereka, kepada kanak-kanak yang lebih kecl dan kepada orang dewasa.
  • Guru membawa pelajar melawat Tadika dan pelajar-pelajar ini dikehendaki mengadakan aktiviti bercerita kepada pelajar-pelajar tadika
  • Guru mengadakan pertandingan bercerita di mana ibu bapa dikehendaki hadir sebagai audien dan juri hakim
4. Guru memberi maklum balas kepada percakapan pelajar supaya percakapan itu mempunyai kesinambungan Contohnya, guru tidak mendominasi perbualan dengan pelajar, tetapi mengikut arah topik perbualan pelajar itu. Guru memberi masa beberapa saat untuk pelaajr memberi maklum balas terhadap soalan yang diajukan.   Contoh,   a. Guru menyediakan ’soalan terbuka’ kepada pelajar supaya jawapan yang diberikan pelajar lebih panjang   Contoh, Soalan : Ceritakan aktiviti yang anda lakukan semasa cuti sekolah?   Setelah pelajar memberikan jawapan, guru akan berterusan menyoal pelajar berkaitan dengan topik tersebut.